Irene Wing Easton publiceert haar eigen boek

zaterdag 11 december 2010 -
Irene Wing Easton stuurde het manuscript van 'MOE is MOE maar voldaan' naar zesentwintig uitgeverijen, die allemaal vriendelijk bedankten voor de eer.

Zij leden massaal aan het Bekende Nederlander Syndroom: blijkbaar zijn verhalen van 'gewone' moeders niet interessant genoeg om te worden uitgegeven. Maar Irene liet zich niet uit het veld slaan, en richtte haar eigen uitgeverij op. Dit is haar verhaal!

Het schrijven van ‘Moe is Moe maar voldaan’

Vanaf het moment dat ik in Mijn eerste leesboekje zinnen als: ‘Moe is moe’ las, wilde ik schrijfster worden. Maar toen ik van het VWO kwam bestond de schrijversvakschool helaas nog niet, en ik ging een opleiding tot verpleegkundige doen. Helaas kwam ik tijdens deze opleiding ten val, en hield daaraan een hersenstambeschadiging en twee verlamde oogspieren over. Ondanks dertien operaties heb ik nog steeds pijn, en draag een ooglapje.

Schrijfcursussen

Ik verlang nog steeds naar de schrijversvakschool, maar ik zou vanwege mijn handicap te veel lessen missen. Wel heb ik de afgelopen jaren twee schrijfcursussen van de NTI gevolgd, en een workshop 'thriller schrijven'.

Maar het meest heb ik geleerd van mijn schrijfcoach Hedwig van Lier van Bureau Artemis. Zij leerde me echt de fijne kneepjes van het vak. Dat kon in míjn tempo, wanneer het mij uitkwam, en per mail!

De titel

De titel van het boek ontstond door die zin uit Mijn eerste leesboekje, en omdat ik wilde aangeven dat het ondanks de moeheid heel erg de moeite waard is om te moederen. Het is een positief boek, en de titel moest dat uitstralen.

Waarom heb je ‘MOE is MOE maar voldaan’ zelf uitgegeven?

Over ‘MOE is MOE maar voldaan’, heb ik ongeveer vijf jaar gedaan. Er zijn een flink aantal versies geschreven. Daarna heb ik het naar 26 uitgeverijen gestuurd, en is het even zo vaak heel enthousiast áfgewezen.

Ik kreeg altijd uitgebreide afwijzingen, waarin stond dat mijn schrijfstijl goed en prettig was, ik over humor beschikte, en er rake onderwerpen aan de orde kwamen. Maar, dat ik geen Bekende Nederlander ben, en dús commercieel niet aantrekkelijk.

Wat is er mis met een Gewone Moeder? Ik begrijp de uitgeverijen wel, omdat ze veel last van de crisis hebben. Maar toch, ik was ervan overtuigd dat er wél interesse voor het boek is.

Een eigen uitgeverij oprichten

Mijn man hakte de knoop door, en hielp me met het oprichten van een eigen uitgeverij: IWEbooks, die ook geregistreerd is bij de Kamer van Koophandel.

Ik heb bewust niet voor Printing On Demand gekozen, omdat ik het professioneel wilde aanpakken. Dit boek zal niet mijn laatste boek zijn.

Wat doe je voor promotie en publiciteit?

Omdat ik met schrijven echt verder wil gaan, is er een echte, professionele website gekomen waarvoor een bekende fotograaf, Henk van Kooten, foto’s van me maakte.

Barbera Koopsen, eigenaresse van prode.nl ontwierp mijn website, en de boekomslag. Ze voelde precies aan wat ik wilde met het boek, en gaf het een frisse pittige uitstraling.

Ik vond het belangrijk dat het moederschap niet ‘mutserig’ overkwam. Via Barbera kwam ik in contact met Barbara Willems, die een bedrijf in public relations runt, prmatters, en kwam ik er al snel achter dat je niet zonder goede PR kunt.

Mijn ooglapje: een onverwacht Uniek Verkooppunt!

Met wie ik ook samenwerkte, iedereen begon erover dat ik mijn ooglapje moet gebruiken om herkenbaar te zijn. Ik had daar eerst wel moeite mee, maar inmiddels merk ik dat, nadat ik in een aantal kranten en bladen heb gestaan, ik in mijn woonplaats op straat word herkend en dit weer goed is voor de verkoop van mijn boek. Grappig, maar ik zie nu voor het eerst dat mijn ooglapje ook positieve kanten heeft!

Kost dit veel geld?

Al met al hebben mijn man en ik er heel veel geld in gestopt. Het drukken van het boek omvat de helft van het totale aantal kosten. Eerlijk gezegd hebben we een flink risico genomen door spaargeld dat bedoeld was voor zaken als een schilderbeurt van het huis, en nieuwe vloerbedekking, in mijn boek en bedrijf te steken.

Ik heb daar nachtenlang wakker van gelegen, maar we geloven er in, en we gaan ervoor. Naast ons gezin, is dit echt een project van mij en mijn man. Je zou het kunnen zien als een vijfde kindje. Mijn man helpt me met de organisatie en administratie van het bedrijf, en heeft de E-boek versie van het boek gemaakt.

Omdat ik zelf de uitgever ben, moet ik zelf voor publiciteit zorgen. Dat besteed ik deels uit, en de rest doe ik zelf. Het kost dus geld en tijd/energie. Aan de andere kant is het wel zo dat het grootste deel van de inkomsten dus óók voor het bedrijf zijn, en daarmee de gemaakte onkosten zich hopelijk gaan terugverdienen.

Normaal gesproken verdien je als schrijver slechts 10% van de verkoopprijs van een boek. De rest gaat o.a. naar drukker, Centraal Boekenhuis, boekwinkel en uitgeverij.

Hoe combineer je schrijven met je gezin?

Wanneer de kinderen naar school of naar bed zijn en mijn hoofd het toelaat, schrijf ik of doe ik het huishouden. Ik ben natuurlijk altijd thuis, en ben dus heel flexibel. Heeft de juf onverwacht hulp nodig, dan kan ik bijspringen. En moet er een kind naar de fysiotherapeut, dan sluit ik de computer gewoon af.

Huishoudelijke klusjes als inspiratie

Tijdens huishoudelijke klusjes kan ik heel goed nadenken, en kom dan op ideeën. De meeste columns die ik schrijf bedenk ik tijdens het stofzuigen. Het monotone geluid, het heen en weer bewegen van de stofzuiger, maken dat ik in een bepaalde roes kom en dan knallen er ideeën mijn hoofd binnen. Soms leg ik dan ineens de stofzuiger neer, en hol naar mijn computer om wat op te schrijven. Later ga ik dat dan bewerken en bijschaven.

Als de kinderen naar school zijn kan ik wat doen, maar ook wanneer ze bijvoorbeeld allemaal lekker op zolder met de lego aan het spelen zijn. Dan vinden ze het leuk als ik even kom kijken of van beneden roep dat er limonade is, maar ik hoef daar echt niet de hele tijd bij te zijn. Mijn gezin is heel belangrijk voor me, maar schrijven is dat ook.

Heb je al plannen voor een volgend boek?

Ik ben nu bezig met een psychologische roman, iets heel anders dus. Ik had dit wel eerder willen doen maar doordat ik geen tijd had om, ongestoord, diep in de research te duiken leek het me beter om een onderwerp dicht bij huis te zoeken.

Toen ik ook nog eens uit gesprekken met mede-moeders opmaakte dat er veel dingen zijn die elke moeder denkt, maar niet uitspreekt omdat ze denkt dat ze enige is, vond ik echt dat dít boek er eerst moest komen. Daarnaast schrijf ik columns voor mijn eigen, en andermans websites.

Wat onderscheidt jouw boek van de vele moederblogs en andere moederschapsboeken?

Mijn boek is bedoeld voor álle moeders, dus zowel betaald werkend als fulltime moederend. In tegenstelling tot andere moederschapsboeken is mijn boek niét belerend. Dat wil ik ook niet want ik vind dat je bijvoorbeeld niet kunt zeggen: 'Je leert je kind zindelijk te worden door zus of zo te doen.' Dat kun je niet zeggen want elk kind is anders' en je weet nooit wat voor jouw kind de beste manier zal zijn.

Het maakt moeders ook heel onzeker als iedereen, van buurvrouw tot schoonmoeder, met een mening over zindelijkheidsproblemen komt aanzetten. Het mooiste compliment dat ik kreeg was van een moeder die zei dat ze zich nu tevreden voelt over haar manier van moederen, en zich niet meer zo eenzaam voelt bij de keuzes die zij maakt.

Verder merk ik dat het boek taboes bespreekbaar maakt. Om mij heen beginnen moeders met elkaar te praten over de dingen uit mijn boek. ‘Heb jij het gelezen? Herkende jij dat en dat óók? Wat zullen we eraan doen?’

Waar is het boek verkrijgbaar?

Voorlopig is het boek verkrijgbaar via mijn website wingeaston.nl en in een aantal boekhandels in de provincie Gelderland. Ik kan het in mijn eentje onmogelijk in alle boekwinkels van Nederland krijgen maar het leuke is dat veel boekwinkels het gewoon bij mij bestellen.

Niet bij Centraal Boekenhuis en Bol.com: te duur

Ik ben niet aangesloten bij het Centraal Boekenhuis of bij bol.com omdat dit te kostbaar is. Maar via mijn website, en met behulp van TNTpost, komt het altijd goed. Ik heb de prijs van boek en verzend-/verpakkings-kosten expres laag gehouden.

Het boek is vrij dik, 250 pagina’s en omvat ruim zestig korte verhalen. Het kost 18,80, en de verzendkosten zijn 2,20.

Het is daarnaast als ebook verkrijgbaar als pdf, epub en mobi en kost dan E 9,90.

Op wingeaston.nl zijn ook een aantal hoofdstukken te lezen en is de inhoudsopgave te bekijken.

Wil je geld verdienen met schrijven maar heb je geen boek in je? Denk dan eens aan Textbroker!

1 opmerking

  1. Ik vind je verhaal nog steeds heel inspirerend (en het boek kan ik ook iedereen aanraden)!

    BeantwoordenVerwijderen

Nicole Orriëns. Mogelijk gemaakt door Blogger.